Tuesday, January 22, 2013

**မူပိုင္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔...**



အခုတေလာ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ "မူပိုင္ခြင့္"နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေျပာအဆို မ်ားလာတာ ေတြ႕မိပါတယ္။ မူပိုင္ခြင့္ဆိုတာ ဘာလဲ၊ မူပိုင္ခြင့္ကို ခ်ဳိးေဖာက္တယ္ဆိုတာ ဘာလဲ၊ ဘယ္သူေတြက မူပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြလဲ စသျဖင့္ မူပိုင္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကို ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေဆြးေႏြးထား တာလည္း မွတ္သားဖူးပါတယ္။

မူပိုင္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ နားလည္ မွတ္သားမိသေလာက္ ေျပာရရင္ လူတစ္ေယာက္ဟာ သူဖန္တီးတဲ့ လက္ရာတစ္ခု (ဥပမာ-စာေရးသူဆိုလၽွင္ စာတစ္ပုဒ္၊ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္၊ အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ သည္ သူ႔ပင္ကို ဉာဏ္စြမ္းရွိသမၽွ အားထုတ္ ေရးဖြဲ႔ထားျခင္းျဖစ္ျပီး ထိုဖန္တီးမႈလက္ရာသည္ အျခား မည္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ထံမွ ကူးယူ ေရးဖြဲ႕ထားျခင္းမ်ဳိး မရွိလၽွင္ ထိုလက္ရာကို မာစတာပိစ္ (Masterpiece) လို႔ ေခၚေၾကာင္း မွတ္သားမိပါတယ္။ ထို႔ျပင္ ထိုမာစတာပိစ္ (Masterpiece) ၏ မူပိုင္ခြင့္ (Copyright) သည္ မူလ ဖန္တီးသူသာျဖစ္ျပီး တစ္နည္းေျပာရလၽွင္ မာစတာပိစ္ဆိုသည္မွာ မူလ ဖန္တီးသူ၏ Intellectual Property အသိဉာဏ္ ပစၥည္း၊ ဉာဏပစၥည္းလို႔လည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ေလးငါးေျခာက္ႏွစ္ခန္႔က ဉာဏပစၥည္း မူပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ျပဳလုပ္ေသာ Workshop မ်ား၊ Seminar မ်ားကို အခါအခြင့္သင့္လို႔ တေစ့တေစာင္း ေလ့လာခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ ပညာရပ္ ဆိုင္ရာ ေဝါဟာရမ်ားကို အေပၚယံသေဘာေလာက္ပဲ ၾကားဖူးနားဝ ရွိခဲ့ပါတယ္။ မူပိုင္ခြင့္ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရကို လူအမ်ားၾကားမွာ အသံုးအစြဲ နည္းၾကတဲ့ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း မူပိုင္ခြင့္ ေခတ္ဦး ကာလမွာ စာေပနယ္မွာဆိုလည္း စာေပနယ္အေလ်ာက္၊ ဓာတ္ပံု၊ ပန္းခ်ီစတဲ့ နယ္ပယ္မွာလည္း သူ႔နယ္ပယ္ အေလ်ာက္ အျငင္းပြားမႈေလးေတြလည္း ရွိခဲ့တာ သတိထားမိၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ေလာက္ တုန္းက လူတိုင္းရဲ႕ အေတြးအျမင္မွာ အိုင္ပီေလာ (IP Law) ဆိုတဲ့ Intellectual Property Law ကို လံုးဝ နီးပါး အစိမ္းသက္သက္ ျဖစ္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ဒီပညာရပ္ နယ္ပယ္မွာ အိုင္ပီေလာအတြက္ ဦးစီး ဦးေဆာင္ ျပဳခဲ့ၾကတဲ့ ပညာရွင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕ အေရအတြက္ဟာ နည္းပါးတာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ ပါတယ္။ အမ်ားစုကေတာ့ သာမန္အေနနဲ႔ ၾကည့္ရင္ "ဟာ၊ ဒီဥပေဒမ်ဳိး ထုတ္ေတာ့လည္း ဘာမ်ား ထူးျခား လာမွာမို႔လဲ" ဆိုျပီး ထင္စရာ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီဥပေဒက လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈ တစ္ခု အတြက္ အကာအကြယ္ေပးတဲ့ ဥပေဒျဖစ္လို႔ လူတိုင္း သိထားသင့္ပါတယ္။

ကိုယ့္ရဲ႕ဦးေႏွာက္ကေန စဥ္းစားေတြးေတာျပီး တီထြင္ဖန္တီးလိုက္တဲ့ လက္ရာတစ္ခုဟာ ဖန္တီးသူအတြက္ အခ်ိန္အား၊ ဉာဏ္အား ေပါင္းစပ္ အားထုတ္ထားရတာမို႔ အလြန္ တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ အဲဒီလို လက္ရာမ်ဳိးကို တျခားသူတစ္ေယာက္က အလြယ္တကူ ဆြဲယူ အသံုးျပဳလိုက္တဲ့အခါ မူရင္း ပိုင္ရွင္ကို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ ရင္ ေတာ္ေသးရဲ႕၊ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္လို အသံုးျပဳလိုက္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ မူပိုင္ခြင့္ကို ခ်ဳိးေဖာက္ရာ ေရာက္တာမို႔ မူရင္းပိုင္ရွင္မွာ နစ္နာမႈ ျဖစ္သြားရပါတယ္။ ဒီလို ေခါင္းပံုျဖတ္ခံရတဲ့အခါ နစ္နာ သူဘက္က ရပ္တည္ ကာကြယ္ေပးဖို႔အတြက္ ဒီ ဥပေဒ ေပၚလာရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာ ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္စြမ္းဉာဏ္စြမ္း ရွိသေရြ႕ လံု႔လထုတ္ျပီး ဖန္တီးလိုက္တဲ့ အႏုထည္ ပစၥည္း (ဝါ) ဉာဏပစၥည္းအတြက္ အားကိုးအားထား ျပဳစရာ ဉာဏပစၥည္း မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒဆိုတာ ရွိသင့္တယ္၊ တြင္က်ယ္သင့္တယ္၊ ျပ႒ာန္းသင့္တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါမွလည္း သတင္းဆက္သြယ္မႈ နည္းပညာေတြ တိုးတက္လာတာနဲ႔အမၽွ လူတို႔ရဲ႕ လိုက္နာ ေစာင့္ထိန္းအပ္တဲ့ အမူအက်င့္ေတြ၊ အသိပညာေတြ တိုးပြားလာ မွာျဖစ္သလို မိမိတို႔ရဲ႕ မူပိုင္လက္ရာအတြက္ အကာအကြယ္ေပးမယ့္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒကို လက္ကမ္း ၾကိဳ ဆို ေစာင့္ထိန္း လိုက္နာႏိုင္ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ျပီး မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ အစပ်ဳိး ဦးေဆာင္ခဲ့ၾက တဲ့ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ၾကီးမ်ားအား ေလးစားစြာ ဂုဏ္ျပဳအပ္ပါတယ္။



စာဖတ္သူအားလံုးကို ခင္မင္ေလးစားလ်က္

ျမဝတီေဇာ္



1 comment:

  1. ဟားးးးးး
    ေကာင္းလိုက္တာမေရ...မိုးနတ္ အဲ႔ကိစၥ အေၾကာင္းကို သိခ်င္တာ
    ၾကာခဲ႔ျပီ .....သိေတာ႔သိတယ္ ေသခ်ာေတာ႔မသိဘူးေပါ႔..
    ခု မေျပာမွပဲ တုိရွင္းလုိရင္းကိုေရာက္ေတာ႔တယ္...:)
    ေက်းဇူးပါမေရ....မက ေဆာင္းပါးေရးတာ အက္ေဆးေရးတာ
    ေျပျပစ္ျပီး အေၾကာင္းအရာက ျပည္႔စံုသေလာက္ကိုရွိတယ္
    အဲဒါကို ညေလးအထူးတလည္ကုိ သေဘာက်မိတယ္မ...:)
    အျမဲတမ္းလဲ မကို အားေပးေနမွာပါ...
    ခ်စ္ခင္ေလးစားလ်က္ မုိးနတ္

    ReplyDelete